Eskolako jolastokiak, gainditu gabeko ikasgaia

2022-12-23

2022ko udan, Eusko Jaurlaritzak udalentzako laguntzetarako deialdia egin zuen, hezkuntza-administrazioaren mendeko ikastetxeak dituzten udal-jabetzako higiezinetan jolas-eremuak sortzeko edo hobetzeko obren gastuak finantzatzeko (patio inklusiboak).

Deialdi horren ondorioz, hobekuntzak lortu ziren ondorengo patioetan: Elorrio HLHI, Dima Ugaran HLHI, Ignacio Aldekoa HLHI, Goikolanda HLHI, Altzaga Erandio HLHI, Artatza Pinueta HLHI, Urduña HLHI, Otxartaga HLHI eta Zaratamo HLHI.

2023ra begira, gurasoen elkarteetatik eta ikastetxeetako OOGetatik zuen udalei laguntza horiek eska ditzazuen animatzen zaituztegu, gure eskola eta institutuetako jolastokiak berritzeko, hobetzeko eta espazio inklusiboago bihurtzeko.

Joan den ikasturtearen amaieran, Bilboko eskola eta institutuetako patioen egoerari buruzko inkesta bat egin genuen Bilboko guraso-elkarteetan.

Inkesta honen helburuetako bat Bilboko haur eta lehen hezkuntzako eta bigarren hezkuntzako eta batxilergoko ikastetxeetako eskola-patioen egungo egoera ezagutzea zen.

Bilboko Udalari helarazi dizkiogun inkestaren ondorioek ez gaituzte harritu, izan ere, ikastetxe guztietan hobekuntzak egiteko premia argia adierazten dute:

  • Ikastetxe guztiek ez dute haurrentzako eremu esklusiborik. Zona horretan, zabu eta betiko txirristak daude, gehienetan egoera txarrean daudenak eta mantentzeko beharra dutenak. Elkarteek bereziki aipatzen dituzte eskola-jolaserako gune horien eta Bilboko parkeetan dauden eremuen arteko aldeak.
  • Itzalguneak, patioz estaliak, euri-garaian zein bero-garaian beharrezkoak diren aterpeak falta dira. Patioak estaltzea izan da ikastetxeek, familiek eta ikasleek egin izan duten beste eskaeretako bat.
  • Hainbat elkarteren arabera, patioak zementuz soilik egiten dituzte.
  • Kirol-eremuak joko-eremuen pintaketa eskasera eta atezainen eta saskien batera mugatzen dira. Oro har, eremuak, elementuak, atariez haraindiko joko-tresnak eta saskiak dituzten espazioen beharra jasotzen dute eskaerek.
  • Azpimarratu behar da bi zentrok zarataren aurka babesteko eskatu dituztela zarataren aurkako neurriak, patioak barrukoak direlako edo eraikinaren estalkian daudelako. Sortzen den zarata gutxitzeko hesiak edo isolatzaileak eskatzen dituzte.
  • Berdegune, baratze edo lorategi bertikalen bat izateko eskaera egiten da gehienbat.

Oro har, patio asko daude itxita eskola-orduetatik eta asteburuetatik kanpo, udalek ez baitute bedel bidaltzen patioa ireki eta ixteko.

Patioak hobetzeko interesa baduzue, hona hemen artikulu interesgarri batzuk:

https://www.euskadi.eus/informacion/patios-escolares/web01-a3infan/es/

https://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/patios_escolares/es_def/adjuntos/GUIA_patios_escolares%20final.pdf

http://www.hikhasi.eus/Albistegia/20180123/ESKOLAKO_PATIOA._Ikasle_guztiei_leku_egin_nahian

https://ceice.gva.es/es/web/inclusioeducativa/guia-de-patis-coeducatius

https://issuu.com/patioscoeducativos/docs/libro-patioscoeducativos_09-04-2020_cast

https://www.youtube.com/watch?v=wAtwh7dCaBg

https://docentes.algareditorial.com/blog/28/entrevistamos-sandra-molines

https://zuzeu.eus/buruari-bueltaka/jolaserako-gutxienez-7-aukera-kanpo

https://kurutziagaikastola.eus/proiektuak/kanpo-espazioaren-erabilera/

https://elpatiquevolem.wordpress.com/

http://www.cocreable.org/noupaticastellum/

https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portalaverroes/documents/10306/3460820/PIN-034.pdf

https://www.dyle.es/proyecto-de-patios-activos-inclusivos/

https://www.tierraenlasmanos.com/reformar-patio-escuela/

https://alfonso-serra.com/2021/11/04/el-diseno-del-espacio-exterior-patios-coeducativos-inclusivos-y-seguros/